Varför Yasin kan tilldelas ett pris

Yasin är idag en av svensk hiphops största frontfigurer med ett kriminellt förflutet. Han har häktats misstänkt för stämpling till människorov. Han är tidigare dömd för grovt vapenbrott och har också varit häktad misstänkt för mord. Igår vann han dubbelt på P3 Guld galan och tog hem det tunga priset året artist och priset för årets hiphop. Hade Carola dömts för detsamma har jag svårt att se hur hon hade sopat hem dessa priser men låt oss nöja oss med att se att Paolo Roberto aldrig fick tillbaka sina samarbeten och att den frikände Fredrik Virtanen fortfarande är i en isbox. Det gäller för övrigt Martin Timell. Yasin sitter däremot häktad men föräras 2 priser på skattebetalarnas bekostnad. Var i består skillnaden?

Givetvis ligger svaret i vem som är offer och gärningsman. I identitetspolitiken så ligger det ett naturligt DNA att frikänna invandrare från socioekonomiska områden. Då jag på forum vidgat frågan om vad skillnaden mellan Yasin och Roberto är då det kommer till att hyllas och fällas har jag fått svaret att ”jag borde förstå varför.” Då jag svarat att jag inte gör det och det var därför jag ställde frågan så blir det tyst. Jag tycker det är talande för det nyss sagda. Men jag har fått några argument.

Det som förvånar mig är hur Per Anders Fågelström i sina böcker om fattig-Sverige på 1800 talet helt missat hur statarna pissade på de offer som de rånade.

Vissa menar att Yassin ska få ha sin yttrandefrihet och därmed inte kunna jämföras med Roberto och det instämmer jag i då jag till 100% backade Mr Cool då han framförde sin pedofil-låt. Yttrandefriheten är binär. Den kan inte bara vara ”lite” även om vi fått den begränsad i Sverige i två omgångar. Något som media knappt berört. Idag kan du åtalas för att som standupkomiker skämta om homosexuella – i alla fall om jag läser grundlagen om yttrandefrihet rätt. Detta är ett ingrepp i en lag som ska kräva 2 mandat och en folkomröstning för att ändras.

Andra menar att Yassins våldsromantik uppmuntrar andra våldsverkare. Det som det kan uppmuntra till är väl inte så mycket våld som drömmen att bli lika stor som Yasin. Det kommer nästan ingen kommer att bli och frågan är vems del de som misslyckas att nå hasn nivå kommer tycka att det är. Våldsromantiken behandlades redan på 80-talet med videovåldet och på 90-talet kritiserade man rollspel med samma argument. Argumneten är troligen lika fel idag som då. Däremot är det inga liveare vi ser i orten utan människor som vi i Sverige totalt skiter i. Då är det ganska lätt att hålla fast vid normer (hej Islam) eller grabba tag i nya om de känns för mossiga (hej gängkriminalitet).

Däremot brukar woke-vänstern och även vissa artister i Yasins skrå mena att de berättar den sanna historien från gatan. Det gör de inte. De berättar deras egna _valda_ historia från gatan.

I USA har de ett brutalt svagare skyddsnät än i Sverige. Där tvingas ofta mammor ta 2-3 jobb för att kunna försörja sin familj därför att fadern i över 70% av fallen sitter för narkotikabrott. Det här innebär att kvinnan jobbar 7 dagar i veckan hela sin vakna tid. Det lämnar barnen helt utan förebild: den manliga sitter i fängelse och den kvinnliga är frånvarande. I utsatta områden leder det här till brottslighet. Ungdomarnas brott kan i värsta fall också handla om överlevnad om tex mamman blir sjuk och blir ännu mer ekonomiskt utsatt.

Jag tror någon annan får komma upp med en ny förklaring till varför någon som förnedringsrånar och fälls för det ska ha möjlighet att vinna priser finansierade av skattebetalarna medan programledare som friats på alla punkter tvingas gå under jorden och förlora i stort sett allt.

I Sverige fungerar det inte så. Det som svenska ganstarappar menar är ”deras berättelse” är en vald berättelse som har med medvetna val att göra där båda föräldrarna i bästa fall finns närvarande och uppbär ekonomiskt stöd då Sverige har en mycket generös flykting och bidragspolitik. Föräldrarna finns där. Tak över huvudet och mat på bordet finns där. Gemenskapen finns där. Så vad är det för historia dessa unga ska berätta? Jo. De berättar offrets historia. Det glorifierade offret som med fullt hat ger sig på sin upplevda förövare: polisen, svensken, staten. Det som förvånar mig är hur Per Anders Fågelström i sina böcker om fattig-Sverige på 1800 talet helt missat hur statarna pissade på de offer som de rånade.

Jag kommer aldrig ställa upp på att svensk gangstarap beskriver någon slags underklass som de inte kan ta sig ur då alla idag har rätt till en telefon enligt socialtjänstlagen och då har du direkt tillgång till all världens kunskap via den. Du kan bara sätta sig och läsa och börja skapa dina nätverk vilket skulle vara bra mer produktivt än att rappa om att knulla horor och skjuta svennar. Det handlar om att ta sitt ansvar men problemet är att samma grupp som menar att Yasin är offer för hatet och därför måste tillåtas att reagera är samma rasister som satt honom i den situationen. Jag kallar dem rasister därför att ordet numer förlorat sitt innehåll på grund av att de nyss nämnda lyckats urholka det ordet också och för att jag anser att det är de som är rasisterna eftersom de vägrar lägga ansvar på den grupp de vill integrera och dessutom konstant smetar hudfärg på dem. Tusse vann inte Mello för att han var svart. Han vann för att han är förjävla bra.

P3 Guld delade alltså ut två pris till en man ut en offerkult som dessutom är kriminell vilket, om jag läser det rätt, menar är någon annans fel. Martin Timell frias på samtliga anklagelser men idag vet vi inte ens var han befinner sig.

Jag tror någon annan får komma upp med en ny förklaring till varför någon som förnedringsrånar och fälls för det ska ha möjlighet att vinna priser finansierade av skattebetalarna medan programledare som friats på alla punkter tvingas gå under jorden och förlora i stort sett allt.

En tanke på “Varför Yasin kan tilldelas ett pris

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s