Vänsterns förenkling av vår nya värld håller inte längre

Socioekonomi är ett ord som används flitigt i debatten för att beskriva bland annat gängkriminalitetens utbredning. Man menar från identitetsvänsterhåll (det vill säga det som idag kallas vänstern i debatten men som på intet sätt längre är jämförbar med ursprungsvänstern) att detta begrepp omfattar två saker. Det är viktigt att förstå att de faktiskt menar två saker då den ena av dem tenderar falla i glömska.

Socioekonomi; definition från vänsterhåll: rika laglydiga människor (som i dagens termer också är vita och män) som innehar allsköns privilegier samt kriminella fattiga människor utsatta för samhällets orättvisa.

Det är den första definitionen som glöms bort då vi talar om socioekonomiska termer. Man menar inte bara kriminella i utsatta områden utan också den rika medelklassen som alltså är ansvarig för samhällets orättvisor. Socioekonomi är ett tveeggat svärd som, ska det visa sig, inte ens existerar mer än som tankefigur hos vänstern för att ge dem en rätt att existera.

Ju längre tiden går desto mer pulveriseras mandatet om socioekonomi. Statarna i Sverige förnedringsrånade inte folk så vitt historikerna vet. Judarna som kom hit under andra världskriget våldtog inte svenska tjejer. Och jugoslaverna, grekerna ,turkarna som kom hit på 60-talet byggde inte vägspärrar för att kontrollera in-och utfarter till olika områden. De må kommit hit med knappt en krona på fickan men de byggde sig ett liv utan att använda kriminalitet.

Vidare menade David Kennedy, amerikansk professor i straffrätt, nu senast i SVT:s Agenda den 29:e augusti 2021 att våldet beror på våldet själv. Inte på ekonomi. Allt mer rämnar berättelsen om socioekonomi så varför har den uppstått och varför får den leva kvar? Svaret vilar i en enda sak. Identitetsvänsterns (dvs dagens vänster) ideologi.

”Dagens vänster ägnar sig uteslutande åt att förenkla världen så mycket som möjligt så att kan forma medborgaren via staten.”

Detnyaparadigmet.com existerar för att ge en förklaring till den oerhört komplexa verklighet som nu tränger sig på oss. Jag ägnar mina dagar åt att studera filosofer, massmedia, internet, kommunikation, sociologi och en mängd andra områden för att försöka lägga ett pussel vars ofärdiga motiv presenteras på den här sidan. Jag gör det för att du inte har tid att göra det även om du kanske vill. Jag gör det för att minska de år av kaos som kommer följa det nya paradigmets inträde och för att jag helt enkelt inte kan se mig göra något annat mer än som bisyssla. Jag har tiden och möjligheten och det är jag tacksam för. Tacksam därför att jag agera motvikt. Motvikt till vänsterns ideologi. En ideologi som går ut på det här:

Dagens vänster ägnar sig uteslutande åt att förenkla världen så mycket som möjligt så att kan forma medborgaren via staten. Detta sker därför att vänstern är socialister till skillnad från den andra flanken som kallas liberaler. Då loiberalerna tror på indivdens rätt och förmåga att ta ansvar som demokratisk process så tror kollektivet på att en liten grupp ska styra alla andra i ett definierat avskilt territorium.

Diskussionen mellan en liberal och social ideologi har stötts och blötts i århundranden långt innan vi införde regeringar och nationalstater. Den uppkom i en tid då vi styrts uteslutande av kyrkan och prästerskapet. Men under upplysningen så började vetenskapen tränga in i samhället och Gud flyttade längre bort i människors medvetanden. Med vetenskapen kom också teknologiska landvinningar som mynnar ut och fortsätter i vår tid.

Kvar i den tiden lever idéen om att vi med ett enda grepp kan forma en utopi – nämligen att kollektivets handlingsutrymme ägs av en grupp internt utvalda människor. Låt mig vara alldeles tydlig: det. Fungerar. Inte.

Världen har sedan uppdelningen i socialism och liberalism utvecklats så oerhört att det inte längre går att förklara världen med förenklade metoder som Gud och moral som rättesnöre. Därvid har också vänstern adopterat den så kallade ”godheten” till sitt kärleksbarn – detta som ursäkt till att försöka utöva den förenklade ideologin i en tid som inte längre kan använda sig av den utan att haverera i det som nu är ett sönderslitet Sverige. Ett Sverige som består av klimatister, feminister, extremister, rasister, anarkister, postmodernister och många många många fler grupperingar som inte ens längre kan hålla sams inbördes. Det är inte enbart ett svenskt utan ett västerländskt fenomen.

”I den tiden duger inte förklaringsmodeller som är så simpla att man skyller på rik vs fattig. Det håller inte med man mot kvinna eller för all del kriminalitet som ursäkt för att kissa på en tioåring eller skjuta ett barn i benet.”

Vi skapar så många könsidentiteter att mannen (främst mannen eftersom mannen är ett hot) inte längre har ett kön vilket nu inte bara förvirrar mannen utan också kvinnan. En kvinna som skapat ett enormt bekräftelsebehov i en man som längre inte finns så kvinnan har inte ens något de kan göra sig fria från. Lägg därtill Internet som totalt ritat om hela kartan för vår existens och där vi nu måste börja rita om allt det vi hittills visste. Det här är ett nytt kommunikativt paradigm och de kommer inte utan revolutioner. Där är vi idag.

I den tiden duger inte förklaringsmodeller som är så simpla att man skyller på rik vs fattig. Det håller inte med man mot kvinna eller för all del kriminalitet som ursäkt för att kissa på en tioåring eller skjuta ett barn i benet. Den tiden kräver allt mer komplexa beskrivningar som vi måste söka i psykologin, vetenskapen, teknologin och filosofin.

Den här tiden avkräver dig oavsett du vill eller inte, ett ansvar och en vilja att bilda dig en egen uppfattning utifrån kunskaper långt bortom Aftonbladets ledarsida, Ring P1, Agenda, Aktuellt, Samnytt och Swebb-TV. Du kan inte får förklaringar på den nya världen genom gammal massmedia och använda godhet och förenklingsmodeller som skydd för att slippa ta det ansvaret. Vi har en stor ansvarslöshet i väst och den bygger på oviljan och lättjan i att inte orka ta tag i det skifte som nu inleder vår nya tid. Jag är ledsen men ska du förstå något av vad som sker så kommer du behöva ta ett stort ansvar för att förstå va som händer i världen på 20-talet. Den resan kan du börja här för jag gör en stor del av jobbet åt dig. Jag kan ha fel. Jag kan ha rätt. Men jag skalar i alla fall av lagren på ett större djup. Ett djup du behöver om du vill navigera och operera i det nya paradigmet.

Följ Det nya paradigmet på Twitter (lite råare, lite roligare), Facebook (lite djupare och ibland underhållande) och Youtube (the videofied paradigm – sakta växande)

Missa inget inlägg – Prenumerera på Det nya paradigmet.

Jag vill veta mer om vad som händer på 20-talet och varför.

Gillar du det du läser? Stöd mig om du vill. Varje bidrag mottages tacksamt.

SWISH: 0707 17 47 30

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s