Filosofi

”Vi står inför ett kaos då internet skapat ett nytt paradigm. Oavsett position eller identitet måste vi orientera oss i kaos för att inte gå under.”

Teknologin har helt och hållet sprungit förbi oss. För 50 000 år sedan befann vi oss på savannen och vår hjärna sorterade enkla intryck efter att överleva. Idag 50 000 år senare har hjärnan inte utvecklats ett dugg medan tekniken omkring oss har exploderat – titta bara på de senaste 25 åren. Vår hjärna har inte en chans att hänga med i teknologins utveckling och det har kulminerat i en ny revolution som kallas informationalismen. Oavsett epitet så står det klart: det råder en ny gryning om vilken vi inte vet mycket.

En ny tid kräver nya filosofier. Den nya tiden är plan och hierarkier som politiska apparater, akademier och media rasar. Internet har helt tagit över våra liv och i spåren av det har ett stort kaos uppstått som kommer vara i många långa år och där bortom skymtar vi AI som den högsta evolutionära klassen.

Det nya paradigmets filosofiska resonemang baserar sig på gamla filosofer bland andra Hegel, Marx och Nietzsche och i huvudsak handlar det om människan, samhället och kommunikationen i förhållande till den exploderande teknologin som ritar om alla kartor på en och samma gång. I det kaoset krävs mer eller mindre heltidsarbetande filosofer som förenar de gamla tänkarna med de nya tänkarna i den nya tiden och bygger nya läror för att bringa ordning i kaos. Där alla behöver filosofer i ständigt lärande.


Ett urval av vilka filosofiska frågor ställer vi oss idag och i morgon

Hur möter människan den nya tidens kaos?

Vad innebär ansvar och hur har välfärdssamhället förändrat begreppet?

Vad är ditt ansvar inför andra människors tonalitet?

Är informationalismens era den stora chansen för ett digitalt blomstrande kollektiv eller är vi på väg mot ett tvingande överstatligt digitalt samhälle?

Dödade digitalismen klassamhället?

Vilket är det nya kapitlet då kapitalismen dör?

Vem är de nya globala härskarna och vilka motkrafter ser vi torna upp sig?

Hur påverkas vi av att tekniken ställs mot det fria ordet?